Arata Meniul Lateral
Totul despre schiuri. Manual de initiere pentru incepatori

Exista un numar considerabil de variante de schiuri pe piata, toate destinate unui stil anume de schiat. De la schiurile pentru incepatori si cele allround, pana la schiurile de competitie pentru coborare, e bine ca orice incepator sa cunoasca toate elementele ce tin de compunerea si caracteristicile unei perechi de schiuri, astfel incat sa fie initiat cu echipamentele pe care le va folosi.

Exista mult mai multe aspecte legate de schiuri decat poate parea la prima vedere. Iata mai jos cateva explicatii cu privire la ce face fiecare parte a unui schi si ce proprietati are, precum si la modul in care toate aceste parti si proprietati se pot imbina pentru a face in asa fel incat schiurile sa fie potrivite unor stiluri diferite de schiat.

Baza schiului

Baza este zona de pe fundul schiului, cea care intra in contact cu zapada. In general, cand vrei sa cumperi o pereche de schiuri, nu te vei gandi prea mult la baza, desi este si ea o parte foarte importanta a schiurilor.

Baza schiurilor este fabricata din P-Tex, un plastic din polietilena si poate varia in multe moduri diferite. Exista diferite calitati ale P-Tex, constructii extrudate si sinterizate, precum si diferiti aditivi ce pot fi utilizati. Acest lucru face ca diferite tipuri de baze sa aiba proprietati diferite, ceea ce le poate face mai rapide, mai puternice sau capabile sa retina mai multa ceara decat alte tipuri. Bazele sinterizate sunt superioare bazelor extrudate, deoarece sunt mai durabile, mai rapide si retin ceara mai bine, insa acestea sunt mai scumpe si mai greu de reparat.

Cele mai bune tipuri de baze sunt hibrizii sinterizati care contin grafit si alte materiale, retin ceara mai bine si sunt chiar mai rapide. Ele sunt intotdeauna de culoare neagra inchisa si se intalnesc cel mai frecvent la schiurile dedicate curselor.
Pentru a face baza sa alunece usor pe zapada si pentru a o mentine in stare buna, se aplica pe aceasta o ceara speciala, cu ajutorul unui fier incins de ceruit, care topeste ceara pe baza. Exista insa si ceara care se poate aplica la rece, dar este mai putin eficienta.

Mentinerea bazei cat mai bine ceruita este conditia esentiala pentru ca schiurile sa fie rapide si in stare buna. Daca baza schiului se zgarie ca urmare a impactului cu obiecte dure precum pietrele, ceara bine intretinuta de pe baza va reusi sa mentina schiurile in siguranta.

Marginile

Marginile sunt benzi metalice situate de-a lungul partilor laterale ale unui schi. Marginile sunt foarte importante si pot face o mare diferenta in ceea ce priveste performanta unui schi. Exista multe lucruri care afecteaza marginile si modul lor de functionare, cum ar fi raza laterala, unghiul marginii, precizia si rigiditatea.

Raza laterala

Daca te uiti la un schi, vei observa ca este mai lat la varf si la coada decat la mijloc. Acest lucru are ca explicatie faptul ca marginile au fost modelate astfel incat sa se curbeze de-a lungul partilor laterale ale schiului. Daca schiul este inclinat pe o margine, aceasta curba va incerca sa conduca schiul pe o traiectorie circulara. Forma curba de pe marginea schiului se numeste sidecut si va avea o raza sidecut determinata de raza efectiva a curbei.

Raza laterala (sau R) este mentionata in mod normal pe partea de sus a schiului, cu o valoare in metri. Un schi cu o raza laterala mai mica va face viraje mai mici atunci cand schiul este in zapada, in timp ce un schi cu o raza laterala mai mare va face viraje mai mari. Razele schiurilor pot varia foarte mult si sunt in mod normal potrivite stilului de schiat.

Iata mai jos un ghid al razei sidecut si a tipurilor de schiat.

In ultimii ani, producatorii de schiuri au lansat si variante la care raza laterala se schimba de-a lungul schiului. Acest concept permite schiorului sa foloseasca o anumita raza laterala atunci cand se inclina mai mult in fata si o alta raza laterala atunci cand greutatea lor este orientata catre spatele schiurilor.

Desi multi dintre schiori nu au fost convinsi de latura practica si de rezultatele acestei abordari, tehnologia s-a dovedit suficient de populara pentru a-si face un loc permanent in liniile de produse ale unora dintre producatori.

Ascutimea

Marginile ascutite ale schiurilor sunt foarte importante pentru capacitatea schiului de a taia zapada. Marginile ascutite si netede vor avea o rezistenta mai mica si vor taia zapada mai bine decat marginile care nu sunt asa, oferind mai mult control asupra marginii.

Unghiurile marginii

Un alt aspect care conteaza foarte mult este cat de ascutit este unghiul marginilor. Majoritatea tipurilor de schi sunt utilizate cu unghiuri ale marginilor laterale cuprinse intre 90 si 88 de grade, iar schiurile de curse au, in general, un unghi al marginii de 87 de grade. Schiurile utilizate pentru competitii pot avea totusi unghiuri de margine mai mici decat acesta.

Desigur, diferenta dintre aceste unghiuri nu este prea mare, fiind vorba doar despre cativa milimetri in grosime, insa aceste diferente mici pot avea un efect notabil. Unghiurile mai mici nu vor functiona la toate schiurile. Dincolo de abilitatea superioara necesara pentru a utiliza unghiuri mai mici, un schi trebuie sa fie foarte rigid pentru a putea gestiona o margine foarte ascutita; in caz contrar schiul doar va sari pe zapada, marginea sa prinzandu-se si eliberandu-se, ceea ce va oferi mai putin control decat daca marginile nu ar fi atat de ascutite.

Rigiditatea

In general, cu cat un schi este mai rigid, cu atat va fi mai receptiv si cu atat mai capabil va fi sa ofere un avantaj pe zapada dura. In plus, va fi mai usor de gestionat la viteze superioare. Toate acestea suna foarte bine, insa este important de spus si ca un schi mai rigid va fi mai neiertator in cazul greselilor, iar cei mai multi dintre schiori nu isi doresc schiuri care sa raspunda si celor mai mici inputuri.

Asadar, desi un schi rigid iti poate permite sa impingi si sa tai zapada mai mult decat ti-ai fi imaginat vreodata, el te poate arunca la pamant inainte ca macar sa-ti dai seama ca ai facut ceva gresit. Prin urmare, trebuie sa adaptezi rigiditatea schiurilor la abilitatile personale si stilul de schiat pe care il practici.

Camber-ul sau curbura schiului

Camber-ul este forma pe care un schi o are vertical pe lungimea sa. Majoritatea schiurilor sunt arcuite, astfel incat zona de sub legatura sa fie deasupra zapezii atunci cand nu exista greutate pe schi, zonele de la capetele laterale atingand zapada chiar inainte de punctul din care incep varfurile. Aceasta forma inseamna ca odata greutatea asezata pe schiuri, flexul schiului va incerca intotdeauna sa impinga intreaga lungime a schiului in zapada, ceea ce iti ofera mai mult control catre margini. Gradul de curbura al unui schi este dat de inaltimea la care sta mijlocul schiului deasupra unei suprafete plane, atunci cand nu se exercita nicio greutate asupra sa.

Curbura schiului poate influenta cat de dinamic si viu pare un schi, desi rigiditatea joaca si ea un rol important aici. Forma curburii este cea care face lungimea schiului sa impinga in zapada, dar rigiditatea este cea care determina cat de tare impinge schiul.

Multe schiuri noi pentru powder sau pentru freestyle vin cu zone de curbura negativa (forme rocker) sau cu alte forme. Aceasta curbura difera de designul traditional al schiurilor, dar le permite sa pluteasca mai bine pe zapada moale si se misca mai usor in snow park. Aceste noi tipuri de curburi capata rapid din ce in ce mai multa popularitate.

Latimea

Latimea unui schi poate influenta cat de bine pluteste schiul in zapada powder si cata presiune poate fi aplicata pe margini. Daca un schi este foarte lat, va mari suprafata bazei, ceea ce, la randul sau, va insemna mai putina presiune pe zapada de dedesubt si va face ca schiul sa pluteasca mai bine pe zapada moale. Motiv pentru care schiurile pentru powder sunt adesea foarte late.
Insa, latimea unui schi influenteaza si cat de usor va fi sa aplici presiune pe margini, pentru ca un schi mai lat inseamna mai multe probleme in a crea presiune pe margine. Prin urmare, schiurile de curse si schiurile pentru teren inghetat, in care presiunea pe margine este foarte importanta, sunt in mod normal mai inguste.

Tendinta actuala este ca producatorii sa faca schiurile allround putin mai late, astfel incat sa fie mai bune pe powder, dar nu atat de late incat sa existe un efect major asupra capacitatii lor de a gestiona portiunile inghetate. Latimea unui schi este data in general de trei valori: latimea la varf, latimea la mijloc si latimea la coada.

Lungimea

Lungimea unui schi conteaza si ea foarte mult. Schiurile mai lungi au, in general, mai mult control la viteze mari si o aderenta mai mare, dar sunt mai greu de invartit, deoarece au mai multa inertie de rotatie. Lungimea unui schi face, de asemenea, o diferenta si pe powder, deoarece o lungime mai mare inseamna o baza mai mare, ceea ce face ca un schi sa pluteasca mai bine pe zapada moale.

Asadar, lungimea unui schi trebuie sa fie adaptata la viteza cu care schiorul vrea sa se deplaseze, la cat de repede sau de des vrea sa se intoarca si cat de mult vrea sa schieze pe powder. De asemenea, inaltimea si greutatea schiorului trebuie luata in calcul, pentru ca persoanele mai inalte si cu o greutate mai mare au nevoie de schiuri mai lungi.

Greutatea

Schiurile mai grele sunt mai greu de manipulat, insa ele adera mai bine la zapada si se ridica mai putin, oferind mai mult control asupra marginilor. Acesta este motivul pentru care majoritatea schiurilor de curse sunt destul de grele. Schiurile pentru incepatori tind sa fie mai usoare, deoarece trebuie deplasate cu usurinta, la fel ca si schiurile freestyle, acestea necesitand rotire cu cat mai putin efort posibil. Majoritatea schiurilor se incadreaza in categoria allround, nefiind nici prea usoare, nici prea grele.

Varfurile schiului

La toate schiurile, varful din fata se curbeaza in sus, astfel incat schiul sa poata trece peste denivelari si sa faca fata schimbarilor de inclinatie. Majoritatea schiurilor au un varf mare in fata si un varf mic in spate, insa schiurile pentru freestyle si multe dintre cele pentru powder sunt concepute pentru a se schia cu ele si inapoi, motiv pentru care au varfuri mari si in partea din spate.

Protectiile pentru varfuri

De cele mai multe ori schiurile au protectii din plastic la capatul din spate, pentru a proteja atat podeaua, cat si schiurile, atunci cand sunt lasate sprijinite de un perete. Multe schiuri au protectii si pe varfuri, ceea ce ajuta atat la protejarea schiurilor, cat si a ferestrelor din gondole sau orice altceva ce s-ar putea zgaria din pricina unei margini metalice expuse.